شهید بهشتی در مورد اختلاف نظرش با آیت الله مصباح میگوید: من مکرر به جناب آقای مصباح هم گفتهام. گفتهام برادر عزیز، چرا این بحثهایی که احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد باید اینطور مطرح شود؟ به ایشان ده- پانزده روز قبل عرض کردم. گفتم آقا، بحث، بحث روش تربیتی مدرسه است. مدرسهای که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگرِ بیجا، متعصب تربیت کند که نتوانند با هم دو کلمه حرف بزنند چه ارزشی دارد؟