از دوران قاجار، برخی دولتمردان و روشنفکران نوعی ذهنیت منفی را از مذاکره شکل دادند که آن را با سازش و خیانت هم معنا کرده است. بسیاری از قراردادهای استعماری در تاریخ کشورمان توسط گروهی از مذاکرهکنندگان به وجود آمده و به عنوان سند خیانت ثبت گردیده است.