ترنج

دونالد ترامپ

۵۴۷۶ مطلب

  • برنامه طنز سیاسی «ساتردی نایت لایو» (SNL) در تازه‌ترین قسمت خود با لحنی تند و کم‌سابقه، اعضای کابینه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را به سخره گرفت؛ رویکردی که آشکارا، نشانه‌ای از تبدیل عملکرد دولت آمریکا، به‌ویژه در قبال جنگ ایران به موضوعی برای تمسخر عمومی در داخل این کشور است.

  • استاد دانشگاه جان هاپکینز با اشاره به پیام ترامپ در شبکه اجتماعی تروت سوشیال در مورد انتقام‌گیری از ایرانیان نوشت: «[پیام ترامپ] شان می‌دهد که آغاز یا پایان آن هیچ ارتباطی با موضوع هسته‌ای نداشته است.»

  • وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مارکو روبیو با تشخیص وجود «وضعیت اضطراری»، نیاز به فروش فوری تسلیحات به این کشورها را تایید کرده و الزام بررسی این معاملات توسط کنگره را لغو کرده است.

  • جنگ ایران خیلی زود به بحرانی سیاسی، حقوقی و نظامی برای آمریکا تبدیل شده و ضعف نهادی کنگره را آشکار کرده است. با وجود ضرب‌الاجل ۶۰روزه قطعنامه اختیارات جنگی، نه کنگره ادامه جنگ را مجاز اعلام کرده و نه ترامپ مسیر خروج نیروها را فعال کرده است. دولت با ادعای پایان جنگ به‌دلیل آتش‌بس، از پاسخ‌گویی می‌گریزد. این وضعیت، فرسایش نقش قانون‌گذاری، ناتوانی کنگره و گسترش قدرت جنگی کاخ سفید را برجسته کرده است.

  • ترامپ در پیامی به طرح ارائه شده ایران برای توافق، واکنش نشان داد.

  • سفر کنونی فرمانده سنتکام به منطقه، پس از دیدار با ترامپ، می‌تواند نشانه‌ای از مسیر آتی سیاست‌های آمریکا باشد.

  • ترامپ مدعی شد: من گفتم اگر الان از آنجا برویم، ۲۰ سال طول می‌کشد که آنها بازسازی کنند. ولی ما الان آنجا را ترک نمی‌کنیم. ما چنین کاری می‌کنیم (می‌مانیم) تا هیچکس مجبور نشود دو یا پنج سال دیگر به آنجا (ایران) برگردد.

  • برای ترامپ بهتر بود بتواند از کنگره رای مثبت در راستای اعطای مجوز تداوم جنگ دریافت کند تا به ایران اعلام کند تهدیدهایی که در قبال ایران انجام می‌‌دهد با پشتوانه کنگره است و با ظاهر قدرتمندتری در مقابل ایران ظاهر شود. از آنجا که وی به این نتیجه رسیده است که فاقد چنین پشتوانه‌‌ای است و با توجه به اینکه طبق قانون، وی مخیر به اتمام جنگ (terminate) پیش از ۶۰ روز یا اخذ مجوز از کنگره برای ادامه جنگ فراتر از ۶۰ روز است، ترامپ تصمیم به اعلام اتمام جنگ گرفته است.

  • خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تصاویری نوشت: یک بنر بزرگ در میدان ولیعصر تهران نصب شده که به تنش‌های فزاینده پیرامون تنگه هرمز اشاره دارد. این اقدام در شرایطی انجام شده که تنش‌ها بر سر این گذرگاه راهبردی افزایش یافته و گزارش‌هایی منتشر شده که از آمادگی ایالات متحده برای ایجاد یک محاصره بلندمدت علیه بنادر ایران خبر می‌دهد.

  • مذاکرات ایران و آمریکا پس از سه هفته در بن‌بست مانده و آتش‌بس شکننده هنوز به توافقی پایدار تبدیل نشده است. نویسنده تأکید می‌کند که عبور از بحران نیازمند پذیرش حق غنی‌سازی صلح‌آمیز ایران، تمدید مکتوب آتش‌بس، نظارت سخت‌گیرانه هسته‌ای، سازوکار مالی برای بازسازی ایران و منطقه از مسیر درآمدهای مرتبط با هرمز، و مهار نقش اسرائیل در چرخه تنش است. راه‌حل پیشنهادی، عبور از فشار حداکثری و حرکت به‌سوی مصالحه‌ای واقع‌بینانه است.

تبلیغات