ترنج

ایران

۲۶۴۷۱ مطلب

  • گزارش به جنگ فرسایشی آمریکا و اسرائیل علیه ایران می‌پردازد و آن را فاقد دستاورد راهبردی روشن می‌داند. ایران همچنان توان صادرات نفت، کنترل تنگه هرمز و ثبات سیاسی خود را حفظ کرده است. در مقابل، واشنگتن و تل‌آویو با انتقادات داخلی و بین‌المللی و ابهام در اهداف جنگ مواجه‌اند. تحلیلگران، جنگ را ادامه منطق مداخلات پیش‌دستانه مانند عراق ۲۰۰۳ می‌دانند و بر نقش عوامل هویتی، ایدئولوژیک و ژئوپلیتیکی در تداوم تنش ایران و غرب تأکید دارند.

  • مذاکرات ایران و آمریکا در اسلام‌آباد بدون توافق پایان یافت. جی.دی. ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، گفت ایران «شرایط واشنگتن را نپذیرفته» و نیاز به تضمین‌های قوی درباره عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد. در مقابل، محمدباقر قالیباف تأکید کرد ایران ابتکاراتی ارائه داده، اما آمریکا نتوانسته اعتماد تهران را جلب کند. اختلاف اصلی بر سر برنامه هسته‌ای و وضعیت تنگه هرمز بود. تحلیلگران می‌گویند مسیر دیپلماسی کاملاً بسته نشده، اما آتش‌بس شکننده است.

  • منتقدان، جنگ شش‌هفته‌ای ترامپ علیه ایران را نسنجیده و فاقد مجوز کنگره و ائتلاف بین‌المللی می‌دانند. او از تهدید «نابودی تمدن ایران» به آتش‌بسی شتاب‌زده رسید که چهار مانع بر منافع آمریکا تحمیل کرد: تسلط راهبردی ایران بر تنگه هرمز، تحلیل رفتن یک‌چهارم ذخیره تاماهاوک در برابر پهپادهای ارزان، فرسایش اعتماد متحدانی مثل ژاپن و عربستان، و تضعیف اعتبار اخلاقی آمریکا با ادبیات خشن. این وضعیت به نفع چین و روسیه تمام شده و کنگره را ناگزیر به مداخله فعال کرده است.

  • خروج از این بن بست فقط در شرایطی موفقیت آمیز خواهد بود که طرفین بپذیرند از مواضع خود تا حدودی کوتاه بیایند. همچنین نباید فراموش کنیم که یکی از عوامل تاثیرگذار مهم در این جنگ، اسرائیل است و بعید به نظر می رسد که اسرائیل به راحتی از مواضع خود کوتاه بیاید. حتی در صورتی که آتش بس تمدید شود، نباید خیلی امیدوار باشیم که اتفاق ویژه ای رخ دهد. اگر آمریکایی ها تنگه هرمز را باز کنند و ایرانی ها عکس العملی نشان ندهند، دیگر آتش بس بلاموضوع می شود. درحال حاضر مهمترین برگ برنده ما تنگه هرمز است و اگر این…

  • چرا این نوار باریک آبی به یکی از مؤثرترین ابزارهای ایران برای وارد کردن فشار به اقتصاد جهانی و تأثیرگذاری بر روند جنگ‌ تبدیل شده است؟

  • خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار تصاویری از تهران نوشت: یک بنر بزرگ در شهر تهران نصب شده که در آن تأکید شده تنگه هرمز متعلق به ایران است. بر روی این بنر نوشته شده: ترامپ هیچ غلطی نتوانست بکند کنترل همیشگی تنگه هرمز با ایران خواهد بود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در شهر اسلام آباد پاکستان بدون دستیابی به توافق به پایان رسید.

  • سفارت ایران اعلام کرد: ما به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دهیم: پس از مذاکرات فشرده در اسلام آباد، ترامپ بار دیگر در حال تبدیل دیپلماسی به بهانه‌ای صرفاً برای زورگویی و تجاوز بیشتر علیه ایران است.

  • این محاصره به‌طور بی‌طرفانه علیه کشتی‌های همه کشورهایی که وارد بنادر یا مناطق ساحلی ایران می‌شوند یا از آنها خارج می‌گردند، از جمله تمام بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان، اعمال خواهد شد.

  • «برای رسیدن به توافقی مثل برجام ۱۲ سال زمان و حجم عظیمی از کار فنی صرف شد؛ واقعاً کسی جدی فکر می‌کرد، می‌شود در ۲۱ ساعت به توافق رسید؟»

  • این ادعای ترامپ و سی‌ان‌ان درحالی عنوان شده که چین هرگونه کمک نظامی به ایران را صراحتا رد کرده است.

تبلیغات